Logo image
High carbohydrate-low protein consumption maximizes Drosophila lifespan
Journal article   Open access   Peer reviewed

High carbohydrate-low protein consumption maximizes Drosophila lifespan

Kimberley D. Bruce, Sany Hoxha, Gil B. Carvalho, Ryuichi Yamada, Horng-Dar Wang, Paul Karayan, Shan He, Ted Brummel, Pankaj Kapahi and William W. Ja
Experimental Gerontology, Vol.48(10), pp.1129-1135
2013

Abstract

Aging Dietary restriction Drosophila Feeding Longevity Nutrition
Dietary restriction extends lifespan in a variety of organisms, but the key nutritional components driving this process and how they interact remain uncertain. In Drosophila, while a substantial body of research suggests that protein is the major dietary component affecting longevity, recent studies claim that carbohydrates also play a central role. To clarify how nutritional factors influence longevity, nutrient consumption and lifespan were measured on a series of diets with varying yeast and sugar content. We show that optimal lifespan requires both high carbohydrate and low protein consumption, but neither nutrient by itself entirely predicts lifespan. Increased dietary carbohydrate or protein concentration does not always result in reduced feeding-the regulation of food consumption is best described by a constant daily caloric intake target. Moreover, due to differences in food intake, increased concentration of a nutrient within the diet does not necessarily result in increased consumption of that particular nutrient. Our results shed light on the issue of dietary effects on lifespan and highlight the need for accurate measures of nutrient intake in dietary manipulation studies. © 2013 Elsevier Inc.
url
https://doi.org/10.1016/j.exger.2013.02.003View
Published (Version of record) Open

Related links

Metrics

1 Record Views

Details

Logo image